Z24 stond een jaar geleden voor de keus. Rusten we alle computers uit met
Microsoft Office, of gaan we werken in de ’the cloud’? Het werd het laatste.
In plaats van software op de harde schijf te installeren, deden we alles via
software die ergens ter wereld op een server stond en bereikbaar was via een
browser.
Maar al na een paar maanden hadden twee collega’s toch weer Office op hun
computer .
Nee, dit is geen reclame voor Microsoft. Wat het voorbeeld vooral illustreert,
is dat veel computergebruikers nogal conservatief zijn. Wie jarenlang met
Excel en Word heeft gewerkt, heeft weinig trek in of tijd om een nieuw
programma te leren kennen.
Microsoft profiteert al jaren van het feit dat de computergebruiker een
gewoontedier is. Op negen van de tien kantoor-pc’s staat nog altijd Office
geïnstalleerd. Mede daarom is na Windows, Microsoft Office dé cashcow
van het concern.
Maar niemand is onaantastbaar en geen positie is voor eeuwig. Kantoorsoftware
in de cloud – dus niet op je harde schijf en altijd online – wordt
steeds beter. Het is een kwestie van tijd tot de functionaliteit van het
spreadsheetprogramma van Google in de buurt komt van het nu nog qua
functionaliteit suprieure Excel.
De eindgebruiker zelf zal dan misschien nog steeds (al dan niet terecht) de
voorkeur geven aan een Office-pakket, zijn baas denkt daar vanwege de kosten
misschien heel anders over.
Dat moment is dichterbij dan je zou denken. Een bedrijf als Ahold heeft de
afhandeling van de email al deels bij Google gelegd en bekijkt
in ieder geval of het in de toekomst een optie is om Office in te ruilen
voor Google's Docs.
Timing
Veel techcommentatoren zullen bij de introductie van Microsoft Office 365
deze week dan ook roepen dat het bedrijf wel heel laat is. Maar is het dat
ook?
Microsoft weet dat cloudcomputing toekomst heeft. Het levert de
gebruiker namelijk flexibiliteit op. Je hebt geen eigen servers meer nodig,
minder it'ers en je betaalt alleen voor wat je echt nodig hebt. En, steeds
belangrijker, bijna al je data is toegankelijk via mobiele apparaten als de
smartphone of de tablet.
Dat Microsoft nu pas komt met Office in 'the cloud', is waarschijnlijk opzet,
geen onkunde. Het bedrijf heeft enorm veel te verliezen. Het heeft feitelijk
een monopolie op elementaire kantoorsoftware. Op bijna negen van de tien
kantoorcomputers is een versie van Office geïnstalleerd.
Op het moment dat het bedrijf besluit de cloud in gaan, wordt het meteen zijn
eigen grootste concurrent.
Het kwam voor Microsoft-topman Steve Ballmer aan op het kiezen van het juiste
tijdstip. Introduceerde hij de cloud-oplossing te vroeg, dan verkocht
hij minder dozen Microsoft Office. Zou hij het te laat doen, dan liep hij
het risico dat te veel bedrijven het principe cloudcomputing zouden
'ontdekken' bij de concurrent.
Juiste moment
De grote vraag is of Microsoft de juiste timing heeft. Het is nog steeds
oppermachtig wat betreft basale kantoorsoftware. Vanuit die positie is het
makkelijker mensen over te halen om te kiezen voor Microsofts eigen
'wolkje'. Zo is het relatief eenvoudig om ook in het cloud-tijdperk
marktleider te worden.
Maar ook als Office 365 de komende maanden een groot succes blijkt, is de race
nog niet gelopen. Het grote voordeel voor de klant, en daarom nadeel voor
Microsoft, is dat hij straks overstapt van de aanschaf van een product naar
een abonnementmodel.
Bedrijven kopen niet langer in één keer een softwarepakket dat ze over een
aantal jaar afschrijven, maar betalen periodiek een bedrag. Dat maakt
overstappen makkelijker voor de klant. En, nog belangrijker, maakt het voor
de concurrentie makkelijker om op prijs te concurreren.
Zo gemakkelijk als Microsoft de laatste twintig jaar de miljarden verdiende,
wordt het niet meer.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl